Tuesday, January 3, 2012

Keris Lagenda II:Bathol Nar(Pahlawan Api)Part:#2


Tajuk :
Keris lagenda II:
Bathol Nar(Pahlawan Api)
Dari :
S99@Shah S Ninety Nine.

Prolog
(LATAR:dalam kawasan masjid, PETANG TAHUN 2050)
Seorang remaja lelaki lingkungan 18 tahu berlari kearah seorang lagi lelaki yang memakai jubah putih dan berserban,berusia lingkungan 23 tahun yang berada di dalam sebuah masjid, masjid itu didirikan di atas permukaan laut dengan dihubungkan empat buah jambatan dari persisiran pantai ke tengah lautan untuk menuju ke masji terapung berkenaan. masjid berkenaan di bina mengunakan Kristal serta kecangihan teknologi kapal selam agar masjid berkenaan dapat di pindahkan umpama sebuah pulau bergerak.sebaik sahaja lelaki berjubah berkenaan selesai menunaikan solat. remaja lelaki yang memakai T merah dan berseluar hitam menyapa lelaki berjubah bersereban itu sebagai abang.
Remaja lelaki : (menjerit) Abang!!!Abang”

Sebaik mendegar teriakkan itu lelaki berjubah tadi segera berpaling dan melihat seorang remaja lelaki melambai tangan sambil memangilnya.

Lelaki Beserban : (BERPALING)”Iyaa…yaallah..kenapa dengan kamu ni SHAH?terjerit-jerit macam kena kejar lipas sahaja,apa sudah berlaku?”

Remaja berpakain merah itu di kenali sebagai SUHAILI SHAH adik kepada lelaki berjubah yang di kenali sebagai IRWAN.SHAH kelihatan cemas dan ketakutan dia menerpa kearah IRWAN,sambil mengoncang-goncang bahu IRWAN,SHAH seraya berkata…

SUHAILI SHAH : (termengah-mengah)Abang IRWAN cepat balik, rumah kita dan makmal ayah kena serbu dengan polis!!”
IRWAN,SHAH :(mimik muka terperanjat).“ Apa?!! kena serbu polis?!”
IRWAN,SHAH : (tangan memegang bahu SHAH)“atas sebab apa yang polis serbu makmal dan rumah kita?”
SUHAILI SHAH : (mengesat peluh didahi)“ mana saya tahu,ayah Cuma ingatkan saya supaya suruh abang lari bersama saya.“

IRWAN yang mendegar kata-kata SHAH tadi segera berlari menuju ke sebuah tempat letak motosikal di belakang masjid krital itu tadi,dia dan SHAH  menungan motosikal berasinggan hadiah yang di beri oleh ayah mereka PROFFESOR MAMAT,motorsikal itu mampu bercakap dan hidup dengan sendirinya seperti mana manusia..

Motirsikal pertama bewarna biru kehitaman yang di kenali sebagai IRWAN MTR itu menegur tuanya IRWAN dengan memberi salam.

IRWAN MTR:”asalammualaikum IRWAN..cemas je Nampak?”
IRWAN: (TERGESA-GESA)” waalaikummussalam…”

Namun IRWAN hanya menjawab salam yang di beri IRWAN MTR.tetapi tidak menjawab sebarang soalannya. Manakala motosikal kedua milik SHAH,yang bernama SHAH MTR.berwarna merah putih hanya mendiamkan diri dan tidak memberi tindak balas apa-apa dengan kedatangan tuannya.

SUHAILI SHAH : (MEMAKAI TOPI KELEDAR SAMBIL MENJERIT) “SHAH MTR!!MARI PULANG”

Setelah menaiki motorsikal masing-masing SHAH dan IRWAN tampa memperdulikan teguran kedua –dua motorsikal itu,terus menghidupkan ingjinnya dan menuju kerumah mereka yang terletak tidak jauh di tepi pantai berhampiran dengan masjid tempat mereka menunaikan solat sebentar tadi melalui jambatan kedua di antara empat buah jambatan,ini kerana jambatan itu paling hampir untuk menuju kerumah mereka..

(di atas jambatan di tengah laut:hampir senja)
Semasa di dalam perjalanan menuju kerumah mereka.mereka berdua di tahan sekumpulan angota polis yang lengkap bersenjata dan mengarahkan mereka ketepi jalan.

POLIS: (MENUNJUK KE TEPI JALAN)” berhenti!!ketepi!!ketepi!!matikan injin!!!”
SUHAILI SHAH : (BERWAJAH CEMAS) “kenapa ni encik?apa salah kami?”
POLIS : “jangan banyak soal nanti kamu tahu jugak .”

salah seorang polis yang bersenjata api meminta IRWAN dan SHAH turun dari motor mereka dan meletakkan tangan di atas kepala masing-masing sambil mengacukan senjata kearah mereka berdua

POLIS : (tegas) “turun dari kenderaan kamu,kemudian berlutut dan letakkan tangan di atas kepala.”

IRWAN:.(SAMBIL MATA CUBA MENJELING) ”maaf encik apa salah kami?”

Namun sedikitpun soalan mereka tidak di jawab,tetapi sebaliknya mereka berdua telah di pengsankan dengan alat kejutan elekterik,

(di sebalik tapak pelupusan sampah : 07:49pm)
sebaik sahaja SHAH sedar dari pengsannya,dia dapati,dirinya berada di sebuah tempat pembuaggan sanpah,di sisinya ada sekeping nota ringkas yang ber tulis.

(Nota yang di tulis oleh IRWAN kepada SHAH.)
SHAH abang mahu kamu lari sejauh mungkin dan jagan cari abang lagi, sekiranya kamu berdegil..abag tidak dapat selamatkan kamu lagi, sekian dari abang mu IRWAN SHAH BIN MUHAMMAD SHAH : ….

Melihat nota yang di tingalkan abangnya itu,SHAH segera melihat dan mencari-cari sesuatu dan matanya tertupu pada dua buah talifon bimbint miLik abangnya IRWAN dan miliknya sendiri,SHAH mendapati kedua buah talifon bimbit itu masih aktif.kemudiannya SHAH menekan nombor kod rahsia pada kedua buah talifon bimbit itu seterusnya  menyeru.

SUHAILI SHAH: (menjerit) ”SHAH MTR!!IRWAN MTR kemarii!!”

Setelah 15minit menanti kedua buah motosikal itu sampai di depannya,namun kedua buah motosikal itu sempat menoleh kekiri dan kekanan seperti mencari sesuatu.

IRWAN MTR : (mencari-cari) ”EMM..maaf abang SHAH..mana perginya Abang IRWAN??kami tak Nampakpun?”

SHAH MTR bertanya dengan rasa ragu kemudian di sambung oleh IRWAN MTR.

SHAH MTR : (berpusing-pusing di sekitar SHAH) ”betol tuu..kalau dia tiada kat tempat ni,macam mana IRWAN MTR boleh dapat pangilan kemari?dah la tadi tingalkan kami di tepi jambatan kat tengah laut tu..abang berdua sedap-sedap naik kereta ya..nasib kami tak dibenarkan hidup di depan orang ramai,kalau tidak pasti kami ikut sama.”

seperti yang di jangka oleh SHAH.IRWAN MTR pasti bertanyakan tuannya IRWAN,namun dia hanya mampu memjawab.

SUHAILI SHAH : (cemas) ”abang IRWAN telah di culik!sudah!!mari kita pulang kerumah.abang nak tahu apa yang telah berlaku?”

(DI SEBUAH BANGLO YANG SEDANG TERBAKAR : 08.15PM)
dengan segera SHAH menaki SHAH MTR dan menuju ke kediaman keluarganya di ikuti IRWAN MTR di belakan.mereka megunakan kelajuan cahaya untuk sampai di sebuah BANGLO berserta MAKMAL PROFFESOR MAMAT didalamnya.setibanya SHAH di hadapan pintu masuk,dia melihat keadaan rumah dan MAKMAL ayahnya PROFFESOR MAMAT yang musnah dan terbakar itu dengan wajah yang pucat,serta merta SHAH berlari kedalam rumahnya untuk mencari kelibat PROFFESOR MAMAT,namun tidak di jumpai,dalam keadaan yang amat berbahaya kerana api semakin marak,SHAH mendapat pangilan dari SHAH MTR yang memberi tahunya bahawa IRWAN MTR TELAH menjumpai PROFFESOR MAMAT di dalam makmal dan telah membawanya keluar dari makmal yang hampir meletup

SHAH MTR :.”Abang SHAH, saya dah jumpa ayah,OPS silap tak baik bohong,Bukan saya jumpa,tapi IRWAN MTR jumpa kat MAKMAL belakang.”

Mendegar kata-kata SHAH MTR sebentar tadi,SHAH mengarahkan dua buah MOTOR robot itu memebawa PROFFESOR MAMAT keluar dari kawasan rumah dan makmal berkenaan,manakala dia akan keluar memandu sebuah bas yang di ubah suai dan di reka oleh PROFFESOR MAMAT sehinga ia boleh berubah menjadi sebuah kapal terbang dan meluncur di udara berkelajuan sebuah jet.

SUHAILI SHAH:(MENJERIT)”SHAH MTR!IRWAN MTR!bawak ayah keluar dari tempat ni sekarang!!abang akan keluar dengan memandu BAS milik AYAH!!

Mendegar Arahan itu IRWAN MTR dan SHAH MTR keluar meningalkan tempat berkenaan dengan membawa bersama PROFFESOR mamat,manakala SHAH yang sedang bertarung nyawa untuk menyelamatkan diri dari kebakaran dan letupan telah Berjaya menaiki kenderaan yang di cari-carinya,kenderaan berupa sebuah BAS ubah suai itu juga mampu hidup dengan sendiri namun tidak mampu berubah bentuk sekiranya tidak dikawal,BAS itu di namakan sebagai ADAM 05.

Sebaik sahaja SHAH menaiki ADAM 05.dia meminta ADAM 05 memecut keluar dari kawasan kebakaran itu, sertamerta kawasan itu meletup dan hancur dengan letupan yang amat dasyat,namun SHAH dan ADAM 05 selamat dari letupan itu.setelah selamat SHAH dan ADAM 05 menuju kearah dua buah motosikalnya bersama PROFFESOR MAMAT,sesampai SHAH di sisi Ayahnya,dia terus memangku PROFFESOR MAMAT, dalam keadaan termengah-mengah, SHAH mengoncang-goncangkan tubuh Ayahnya dan memangil-mangilnya sambil bercampur esak tangisan.

SUHAILI SHAH : (MENAGIS)”AYAH!!AYAH bangun,apa dah terjadi ni?kenapa boleh jadi macam ni?”

Dalam keadaan tercunggap-cunggap dan tergagap-gagap,PROFESOR MAMAT,menerangkan satu persatu perkara yang berlaku,dia mengatakan polis-polis yang menyerang mereka sebentar tadi adalah kupulan yang telah di tubuhkanya sendiri, iaitu kumpulan MERAK HITAM.dengan sisa nafasnya yang tingal PROFFESOR MAMAT sempat berpesan.

PROFFESOR MAMAT:(TERKETAR-KETAR DAN NAZAK) ”SHAH…aaaaa ayah mahu kamu cari abang kamu IRWAN dan selamatkan dia walau di mana sekali dia berada.kamu bawalah bersama SHAH MTR,IRWAN MTR dan ADAM 05.angap mereka sebagai keluarga kamu sendiri,ayah dah tiada harta lain lagi,Cuma pesanan sebelum kamu pergi mencari abang kamu ,ayah mahu kamu cari ENCIK MOKTAR,dia peguam ayah..ingat nak jaga semua wasiat ayah dengan baik, jangan tingal solat dan ingatlah ALLAH setiap masa, bukan hanya pada waktu kamu susah sahaja.."

SHAH yang berada disisi ayanya PROFFESOR MAMAT,bertambah sebak dan mula mengalirkan air mata,namu dia kuatkan semagat dan meminta ayahnya itu bertenang serta mengucap dua kalimah syahadah.

SUHAILI SHAH:(MENAGIS)”AYAH bertenang ya .BAWAK mengucap. jangan banyak bercakap. MARI kita pergi ke hospital”

Namun sebaik sahaja PROFFESOR MAMAT mengucap dua kalimah syahadah, dia terus menghembuskan nafasnya yang terahir dan kembali ke sisi yang maha esa dalam dakapan SHAH.

SHAH yang berada di sisi PROFFESOR MAMAT meraung sekuat hatinya sambil memeluk erat jasad ayahnya itu.

SHAH:(MENJERIT)”AYAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!...”

*************TAMAT PROLOG*

 EMEL : SHAHFENDI@YAHOO.COM.MY/shah99efendi2050@gmail.com

No comments:

Post a Comment