Saturday, May 5, 2012

Kenapa tak boleh kata TAK BOLEH?


“TAK BOLEH!” Kata-kata yang senang untuk dilontarkan dari kotak suara, tapi payah nak diterima sesetengah pihak. Kenapa tak boleh faham? Tak faham Bahasa Melayu? Atau nak kena ‘speaking’ baru boleh?
Nak kena buat macam ni baru faham?
(“hahahaha, agak lawaks la ko ni Ken_G…” selingan daripada S99)

            Jadi, di sini saya nak beri ajaran sedikit mengenai perkataan “tak boleh’ atau bahasa formalnya “TIDAK” dan “BOLEH”….

TIDAK           – digunakan untuk menyatakan bukan (menafikan, menolak, menghalang, dsb)

BOLEH          – 1. dapat, mampu (berkeupayaan)
                           2. tidak disekat atau dilarang (drpd berbuat atau melakukan sesuatu)

(Dipetik dari Kamus Dewan, Edisi Ke-4)

Jadi, secara asasnya “TIDAK BOLEH” maksudnya antonim daripada “BOLEH”, ia disekat atau dilarang. Tak adanya sikit-sikit, nak belanja makanlah, nak hulur-hulurlah…
            Kalau satu pekara yang kita lakukan akan menjejaskan sesuatu yang penting bagi kita, mengapa pula kita tak boleh kata “tak boleh”? Betapa berkuasa atau berpengaruh anda sekalipun, dunia tak bergerak di bawah telunjuk anda. Anda tak boleh “jual ikan” walaupun orang tahu yang “ikan” yang anda jual hanya meyebabkan mereka “sakit perut”. Kalau semua orang nak “jual ikan” siapa pula nak jual ayam, daging, dan sayur?!!! Malah, teori ekonomi pun meyatakan yang lambakan barangan yang sama di pasaran menyebabkan barang tersebut tidak laku!
            Masalah yang timbul sekarang ni berpunca dari anda sendiri. Apabila seseorang itu meminta bantuan orang lain disebabkan pekara itu berada jauh dari jangkauan tangan, kita sepatutnya sudah boleh menerima jawapan negatif dari mereka. Bukan mereka malas (mungkin sesetengahnya,ya…), tapi bila satu tindakan yang dilakukan hanya memberi faedah kepada orang lain dan bukan kepada diri sendiri, mengapa perlu dilakukan? Bukankah ia satu pekara sia-sia?

(“Macam sia-sia berkorban demi Cinta ka?” selingan daripada S99 lagi)

            Tambahan pula, bila pekara yang dilakukan itu boleh mengubah kehidupan kita ke arah yang lebih buruk, tiada sebabnya kita tak patut menolaknya. Kalau ia melibatkan undang-undang, maklumkan pada polis. Kalau masalah disiplin, cakap pada guru. Kalau masalah hubungan, cuba bincang baik-baik. Kalau semuanya tak berhasil, kita elakkan diri dari beliau. Kalau si dia kacau kita, bukankah itu jadi serangan mental? Anda cuma perlu bukti, dan hidup anda bebas dari gangguannya.
            Mulai dari sekarang, cuba kita selesaikan maslah sendiri sebelum meminta bantuan orang lain. Bila meminta bantuan orang, bersopanlah sikit. Orang berbudi, kita berbahasa….

Ken_G : Mencegah lebih baik dari mengubati…..    

S99 : Tapi kau tak bagi macam mana aku nak rasa :p

No comments:

Post a Comment