Tuesday, February 28, 2012

Perjanjian Hudaibiyah

Oleh Abdul Latip bin Talib
 Harga: RM 24.00 / RM 27.00
ISBN-13: 978-967-408-045-7
Tarikh Terbit: 27 Feb 2012
Jumlah Muka Surat : 264
Kategori: Novel Dewasa, Novel Islami, Novel Sejarah, Novel Sejarah Islam
Penerbit: PTS Litera Sdn Bhd

 Bertitik tolak daripada mimpi Rasulullah SAW, beliau bersama 1,400 orang Islam Madinah menuju ke Makkah bagi mengerjakan ibadat umrah. Kaum musyrikin Makkah yang tidak gembira dengan khabar kedatangan rombongan umat Islam dari Madinah, sudah sedia menunggu dengan senjata terhunus. Saidina Uthman bin Affan dihantar bagi berunding, namun tersebar pula berita yang beliau tewas di tangan musuh.
Demi sebuah perdamaian, kedua-dua pihak akhirnya bersetuju mengikat perjanjian yang dilihat memihak kepada musyrikin Makkah. Namun, hakikatnya ia mengandungi seribu hikmah buat umat Islam. 
Perjanjian Hudaibiyah adalah perjanjian sebelas syarat yang sebenarnya membuktikan ketenangan dan kebijaksanaan seorang utusan Allah.

Novel Sejarah Islami...Pengunaan Bahasa Melayu Tinggi dalam setiap Karya terbitan PTS amat sesuai dijadikan buku bacaan para pelajar bagi mempertajamkan lagi pengunaan bahasa malaysia bagi subjeck Bahasa Malaysia dari sekolah rendah hinga kesekolah menegah.Komik-komik terbitan PTS juga mengunakan Bahasa Melayu Tinggi, amat sesuai untuk pelajar yang lemah dalam Subjeck Bahasa Malaysia.

2 comments:

  1. kalo nggak salah, setelah terjadi perjanjian Hudaibiyah ini Makkah bisa rebut oleh kaum Muslimin?

    ReplyDelete
  2. Benar..atas kebijak sanaan nabi saw, perjanjian berat sebelah itu telah membawa keuntungan pada umat islam.

    ReplyDelete